fbpx
,

Bedriftsmodellen – hvordan går det med salgslærlingen i Sørkjosen?

Fra ungdomsskole og ut i lære gjennom bedriftsmodellen ved Nord-Troms videregående skole

Thale ble for to år siden med i et pilot-forsøk, Bedrifts-modellen, gjennom Nord-Troms videregående skole.  Linje-tilbudene ved skolen dekker nemlig ikke alle varianter som er mulig, slik at mange unge må søke seg ut av regionen for å få gjennomført sin fagutdanning.  Med utgangspunkt i Steigen-modellen så utviklet skolen derfor et konsept hvor en elev får fellesfagene ved skolen to dager i uken – og er ute i lære de øvrige dagene.  Etter to år så er eleven ferdig med fellesfagene, og er da to år i fulltid lære.  Lærebedriften og opplæringskontoret sikrer at lærlingen får opplæring i program-fagene.

Thale er nå ferdig med de to første årene, og vi lurer på hvordan det har gått?  «Det har gått veldig bra!  Jeg bor i Nordreisa, så jeg måtte busse til Skjervøy for å ta fellesfagene – så det ble jo ca. 1 times busstur hver vei – men det gikk greit.  På skolen ble vi en egen gjeng fra bedrifts-modellen, men vi var også sammen med en ordinær klasse i fagene.

Lærling i Salgsfaget - Thale - er svært fornøyd med bedriftsmodellen så langt

Det betyr at vi følte tilhørighet til vår gruppe – og så hjalp det jo på at jeg hadde flere andre jeg kjente som gikk på den skolen.  Jeg har trivdes godt, og det har gått bra i alle fag.  Nå føler jeg meg også tryggere på jobb, for det var nok litt skummelt å komme ut i ordinær bedrift til å begynne med.  Jeg føler meg sett på jobb, og får nå stadig flere utfordringer.  Min fagansvarlige er hjelpsom og gir meg god støtte – og det gjør at jeg føler meg trygg!  Neste milepæl vil være tverrfaglig eksamen, og jeg har allerede startet med forberedende kurs for å sikre at jeg også står til den tverrfaglige eksamenen i programfag.»  På spørsmål om hvordan hun ser for seg framtiden, så er nå første prioritet å få fagbrev.  Deretter blir det kanskje til at hun tar påbygg – og kanskje lokker et år på folkehøyskole.  For opplæringskontorets del så ser vi at ungjenta har endret seg på de to første årene, og den første nervøsiteten er over for lenge siden.  Vi gleder oss til å følge opp lærlingen på den neste etappen til fagbrevet!  Det gjenstår 2 år i fulltids-lære før Thale er ferdig med programmet.

Europris Sørkjosen er godt fornøyd med å delta på konseptet bedrifts-modellen

Butikksjef og fagansvarlig Anne Grethe Næss ved Europris Sørkjosen

Butikksjef og fagansvarlig, Anne Grethe Næss, er full av lovord om sin lærling!  Thale har utviklet seg masse allerede, og hun har hatt god progresjon hele veien, sier hun.  Tidligere hadde Thale fått ansvar for gotteri-avdelingen, men nå har lærlingen fått en annen avdeling å bryne seg på.  I tillegg så blir det nok også flere oppgaver som Thale vil måtte bryne seg på, men vi er strålende fornøyde så langt.  

Vi er svært positive til å være med som lærebedrift, og kan godt tenke oss å fortsatt være med en ny runde i bedrifts-modellen dersom det skulle bli aktuelt.  Rekruttering til faget er viktig, så dersom det skulle være noen som har lyst til å ta yrkesfaglig fordypning (YFF) så er det bare å ta kontakt; sier hun.

Å jobbe med salgsfaget kan være hektisk, men er også gøy – og jobbmulighetene er gode, avslutter hun med.

Salgsfaget

Vg3 salgsfaget handler om salg, markedsføring, samhandling og lønnsom drift. Faget skal gi lærlingene kompetanse i å avdekke kundenes, målgruppenes og markedenes behov for å kunne tilby passende produkter. Videre handler faget om å tilpasse kommunikasjon, kommunikasjonskanaler og informasjon til ulike målgrupper. Faget skal ruste lærlingene til å ta del i et arbeidsliv der trendene og markedssituasjonen endrer seg etter kundenes og samfunnets ønsker og krav.  Kjerneelementene i faget er:

Drift og lønnsomhet

Salgsfaget er et hektisk og allsidig fag som gir gode jobbmuligheter (arkivfoto)
 
 

Salg og markedsføring

Kjerneelementet salg og markedsføring handler om å bygge merkevarer og tilpasse markedsføringen slik at bedriften tiltrekker seg nye kunder, samtidig som den beholder høy kundelojalitet hos de eksisterende. Kjerneelementet handler om salgsprosessen og om å skape merverdier i møter mellom tilbydere og kunder og videre bidra til salg, mersalg og gjensalg.

Kommunikasjon og relasjoner

Kjerneelementet kommunikasjon og relasjoner handler om å kommunisere med kunder og samarbeidsaktører i egnede kanaler. Kjerneelementet innebærer å innhente og bruke kundedata for å imøtekomme kundens ønsker og behov. Videre handler det om å bygge kundelojalitet og formidle produktinformasjon til ulike målgrupper.

Les mer om faget på UDIR

Forrige

Nerden som ble match-vinner i IT-faget!

Finsk sisu ga fagbrev på jobb!

Neste

Bli lærebedrift??? Trenger læreplass???